کم توجهی دانش آموزان به درس
" وبیان" به نقل از وبلاگ"دریای اندیشه جنوب" نوشت:
( بی علاقگی به درس و انجام تکالیف درسی )
یکی از دلائل بی توجهی به درس ، احساس بی تفاوتی و عدم حضور روانی در کلاس درس است . بدیهی است که دانش آموزانی که در فرایند تدریس احساس بودن نکنند به طور ناخود آگاه نسبت به فعالیت های کلاس بی دقت می شوند . پس اگر معلم بخواهد توجه دانش آموزان را در کلاس جلب نماید بایستی احساس حضور دانش آموزان را افزایش دهد .
چگونه می توان این حس را در دانش آموزان ایجاد و تقویت کرد ؟
روش های پیشنهادی :
1) استفاده از روش های مشارکتی و فعال در دانش آموزان :
این روش ها به طور حتم دانش آموزان را تحریک می کند و بدون وجود آنها فرآیند تدریس استمرار نخواهد داشت . در این روش دانش آموزان احساس مسئولیت کرده و در مناسبت های گروهی شرکت می نمایند . لذا حضور فعال آنان موجب افزایش دقت و توجه به مفهوم درس می شود .
2)استفاده از شیوه های ارزشیابی مستمر :
یکی دیگر از عوامل مهم کاهش توجه ، عدم انعکاس عملکرد دانش آموزان است . اگر در فرآیند تدریس به طور مستمر فعالیت های دانش آموزان را ارزشیابی کنند و به صورت کوییز همواره کیفیت یاد گیری آنان را کنترل نمایند . مشکل عدم توجه به درس کاهش پیدا می کند
3) استفاده از روش های اکتشافی در فرآیند تدریس
ویژگی مهم روش های اکتشافی ، ایجاد جـذابـیـت در دانش آموزان است . زیرا آنان روحیه ی جستجو گری داشته و دوست دارند بر اثر تجربه و فعالیت ، به مفاهیم جدید پی ببرند ، این روحیه در تدریس اکتشافاتی تقویت می شود .
- ۹۲/۱۲/۱۷