پل نایبند و تخریب پارک ملی دریایی نایبند
" وبیان" به نقل از وبلاگ" انجمن اندیشه ورزان برنا- شهرستان عسلویه" نوشت:
ناصر بوهندی - در همه جای دنیا، یکی از شاخصها یا شناسههای توسعهیافتگی را در کمیت و کیفیت شبکهی ارتباطی کشورها، به ویژه در حوزهی حمل و نقل جادهای و ریلی ارزیابی میکنند. اما اصول علمی و مهندسی و زیست محیطی در ساخت اغلب پروژههای راهسازی کشور رعایت نمیشود! واقعیتی که در شهرستان عسلویه و بخصوص در محدوده پارک ملی دریایی نایبند تأیید کنندهی آن است.
پل نایبند بر روی خور نایبند به طول 40 متر و با دو دهانه 20 متری و رمپ های ورودی و خروجی به طول 500 متر از طرفین با عرض محور 9 متر احداث شده است.
گرچه پل ارتباطی مسیر عسلویه به نایبند امر بسیار مهمی برای رفاه مردم این منطقه است و سبب میشود تا جاده دسترسی به هفت روستا از 28 به هشت کیلومتر کاهش یابد و فاصله عسلویه تا روستاهای اطراف 20 کیلومتر نزدیکتر شوند. اما در کنار این رفاه ظاهری باید ملاحظات میط زیستی و تعهدات اداره راه استان بصورت کامل اجرا شود.
با اتمام پروژه پل نایبند -که طولانی شدن آن و چند برابر شدن هزینه احداث موضوع بحث نیست - جاده خاکی موقت که برای عبور و مرور در حین ساخت پروژه احداث شد و طبق تعهد اداره راه می بایست برداشته شود به حال خود رها شد و باعث خشک شدن قسمت اعظمی از جنگل حرا شده است .
امیدواریم با تاکیدات استاندار محترم بر ملاحظات زیست محیطی که بهمین دلیل در سفر ایشان به عسلویه در مراسم افتتاح این پل شرکت نکرد و پیگیری های مسئولان محترم شهرستان عسلویه این مشکل زیست محیطی هر چه سریعتر مرتفع گردد.
- ۹۲/۱۱/۲۹