رافائل در اعماق خلیج فارس
| جمعه, ۴ بهمن ۱۳۹۲، ۱۰:۳۴ ب.ظ
عبداله گلافشان، قدیمیترین کاپیتان «پایلوت» ایرانی از ورودکشتی مسافری- تفریحی Passenger Ship «رافائل» تا بمباران آن توسط هواپیمای عراقی در زمان جنگ تحمیلی و فروماندنش در آب میگوید.
این مرد دریایی سالخورده میگوید:
کشتی 270 متری رافائل که در دهه 60 میلادی ساخته شده بود، توسط چند ایرانی ثروتمند از ایتالیاییها خریداری شد با قیمتی به مبلغ 2میلیوندلار در حالی که چندین برابر این قیمت، ارزش داشت ولی به خاطر مشکلات اقتصادی حاکم بر ایتالیا، ناگزیر شدند آن را به چنین مبلغی به ایرانیها بفروشند.
این کشتی تجملی با 60 متر پهنا و گنجایش 1800 مسافر، یک شهرک تفریحی پر تجمل بود، با 6 استخر مخصوص کودکان و بزرگسالان و 750 کابین به صورت سوئیتهای بزرگ و کوچک که حمامهایش با مرمرهای گرانبهای ایتالیا پوشیده شده بود.
این کشتی با 18 آسانسور در طبقات مختلف ،30سالن برای برگزاری جشنها، میهمانیها و اجرای نمایشها داشت و چند باشگاه ورزشی هم در آن برای پرورشاندام و برگزاری مسابقات در نظر گرفته شده بود.
هدف از خرید چنین کشتیای این بود که در یکی از جزایر ایران مستقر شود که جاذبهای برای جهانگردان خارجی از جمله ثروتمندان کشورهای حاشیه خلیجفارس شود تا برای مدتی از امکانات تفریحی آن استفاده کنند.
کشتی تفریحی رافائل پس از خرید از بندر جنوا در ایتالیا به سوی آبهای خلیجفارس حرکت کرد تا موقتاً در بندر بوشهر لنگر بیندازد.

این پیرمرد دریایی میگوید:
اما در آن زمان، کانالی که میبایست کشتیها با عبور از آن وارد اسکله کوچک بوشهر شوند، بسیار باریک و کم عمق بود و کارشناسها پس از بررسیهای لازم تشخیص دادند که کشتی بزرگ رافائل به سختی میتواند از پیچ و خم خطرناک کانال بگذرد و ممکن بود صدمه و آسیب جدی به این کشتی وارد شود.
در آن زمان هیچ دریانورد و کاپیتانی این مسئولیت را قبول نمیکرد که کشتی 270 متری رافائل را سلامت از کانال بگذراند.
کاپیتان پایلوت گلافشان ادامه میدهد:
من این مسئولیت را قبول کردم و صدها دریانورد در اطراف ساحل Beach و اسکله جمع شدند تا با کنجکاوی شاهد کارم باشند. پس از بررسیهای لازم تشخیص دادم تنها راه این است که کشتی را عقبعقب یعنی به اصطلاح خودمان از پاشنه (پشت کشتی) از کانال بگذرانم و وقتی به سلامت وارد اسکله شدم فریاد تحسین تمام حاضران بلند شد.
این مرد دریایی میگوید: من از سال 1327 به خدمت سازمان بنادر و دریانوردی درآمدم و تا سال 1358 (یعنی 30 سال) به کشورم خدمت کردم.
کاپیتان با کاپیتان پایلوت چه فرقی دارد؟
پیرمرد جواب میدهد: کاپیتان پایلوت وظیفه سرراهنمایی کشتی را بر عهده دارد. هنگامی که در بندر یک کشتی میخواهد لنگر بیندازد، سکان کشتی را به دست میگیرد و با توجه به آشنایی منطقه، کشتی را به صورت تخصصی و فنی از کانال عبور میدهد به همین خاطر یکی از مشکلترین حرفهها در دریانوردی است.
مخصوصاً زمانی که دریا توفانی و مواج است و امواج کوبنده نمیگذارند کشتیها به راحتی از کانال عبور کنند.
دوستان و همکارانی را به یاد دارم که هنگام انجام این وظیفه جان خودشان را از دست دادهاند. باید بگویم که مشکلترین و در عین حال هیجانانگیزترین کاپیتانیام هدایت کشتی رافائل به بندر بوشهر بوده است. چون اگر ذرهای اشتباه میکردم کشتی آسیب میدید،ولی من با دقت و حوصله زیاد توانستم پس از 3 ساعت تلاش این کار را به انجام برسانم. به همین خاطر روزنامهها عکسها و گزارشهایی درباره این واقعه چاپ کردند و هدایایی همراه با لوح تقدیر به من دادند.
خاطرهای دیگر؟
یک کشتی نفتکش انگلیسی میخواست از اسکله بیرون برود که در هوای مهگرفته بندر در گل گیر افتاد که به درخواست مسئولان من هدایت کشتی را به دست گرفتم و توانستم آن را از اسکله بیرون ببرم.
اما در تلخترین حادثهای که به یاد دارم در هوای توفانی دریا برای
هدایت یک کشتی خارجی از نردبام متحرک کشتی بالا رفتم و منتظر کمکم ماندم تا
بالا بیاید اما از شانس بدش یک موج کوبنده او را به دریا پرت کرد و جانش
را گرفت.
و آخرین خاطره؟
اواخر سال 57 خدمه ایتالیایی کشتی رافائل کمکم به کشورشان برگشتند و پس از آن به خاطر مشکلاتی این کشتی از یاد رفت و بالاخره در سال 62 دو هواپیمای عراقی با چند موشک آن را هدف قرار دادند.
«رافائل» در این حمله صدمه زیادی دید و در آب زمینگیر شد.
این کشتی که تا نیمهای از بدنهاش در آب فرو رفته بود، در تصادف با یک یدککش، چنان صدمهای دید که دیگر امیدی به بازسازی آن نبودو لاشه آن در دریا باقی ماند.
- ۹۲/۱۱/۰۴